19 september.

 För mig är det viktigaste att är Noah mår bra,
är glad, mätt och belåten, mår bra och är säker.
Sen jag fick reda på att jag var gravid så har 
jag vart sjuk nervös varje gång jag åker bil
och sen Noah föddes har det blivit ännu värre.
Jag är livrädd, inte på grund av den som kör
utan på grund av alla andra som kör.
Jag är så rädd att jag inte kan slappna av,
men jag vet ju att jag måste åka bil 
ibland och även buss. Jag kan inte isolera mig,
Noah och Max för att jag är rädd, jag vill ju
hitta på saker så jag biter mig i läppen istället.
Men något jag faktiskt kan styra är hur säker
Noah är när vi åker bil, därför kollar
jag redan på bilbarnstol nr 2 och har 
bestämt vilken han ska ha sen(britax max way).
För tillfället åker han ju i ett babyskydd
men tester visar att stol nr 2 är mycket säkrare
då man sitter lite mer upprätt och inte så
liggande som man gör i ett babyskydd.
Men för att ett barn ska kunna sitta i 
stol nr två måste h*n sitta stadigt med stöd,
just för att dom ska orka sitta så upprätt.
Samt så måste h*n nå upp ordentligt till selen.
Så vi kan ju inte riktigt byta än men Noah
är så stadig redan nu så det lär inte dröja
många månader innan han faktiskt kan byta.
Jag har valt en stol som är väldigt populär
och som räcker länge. Noah ska sitta bakåtvänd
så länge han kan men till minst 5 år och
då behövs det en stol som räcker länge och
det har jag sett att max way gör!
 
 
Väldigt ofta ser jag att barn framförallt små
barn sitter fel i bilen. Det gör så ont i magen
på mig, jag bara hoppas att ingen av dom
krockar så barnet skadas allvarligt eller i värsta 
fall dör. Jag har skrivit om det här förr
men det tål att upprepas!!!
 
Här är några viktiga punkter:
• Barn under fem år SKA sitta bakåtvänd!
Det finns seriöst ingen anledning till att 
vända dom för tidigt. Sitter dom trångt med benen,
men klagar inte? Då behövs inget göra. Sitter dom
trångt med ben och klagar? Då behöver man kanske 
byta stol men först kan man testa att försöka
få till lite mer benutrymme, det är lite billigare.
Men går det inte så är det bara att byta stol.
Säkerheten går först!
INGA tjocka vinterkläder i bilbarnstolen,
då sitter inte bältet som det ska och då blir
det farligt. Har ni möjlighet gå ut och starta
bilen innan ni tar ut barnet så bilen är varm.
Om inte så lägg en filt över barnet efter ni
spännt fast henne/honom och har ni långt till
bilen för ni till exempel bor i lägenhet och
parkeringen är långt bort så det behövs 
vinterkläder när ni går dit så kan ni ju 
starta bilen medans barnet klär av sig de
tjocka kläderna för då hinner värmen stiga.
• Det finns såkallade kombistolar,
two way och britax multitech är två såna. 
Kombistol betyder att den är godkänd både
framåtvänd och bakåtvänd, men det betyder
absolut INTE att det är bra att ha den 
framåtvänd! Har man internselen framåtvänd
så sitter hela kroppen fast förutom huvudet, 
vad tror ni händer med huvudet då? Jag tror
ni kan gissa och hur "bra" det är för barnet.
Använder man den med bilens tre punkts bälte 
så är det väldigt dålig bältesledning och 
om man krockar så är dom stolarna alldeles
för tunga! Är dom urvuxna bakåt är dom det 
framåt med! När barnet är 5 + och stolen
är urvuxen då köper man en bältestol!
• Se till att montera stolarna rätt, 
kolla ordentligt i bruksanvisningar eller 
sök på youtube där brukar de iallafall 
britax ha bra videor på hur man monterar stolen.
En felmonterad stol är livsfarligt!
• Livslängden på ett babyskydd är 5-7 år men 
bör inte tas i bruk av ett nytt barn efter 
5 år! Livslängden på stol nr 2 är 10 år.
Därför är det viktigt att kolla datumstämpeln
om ni väljer att köpa begagnat!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0