18 februari.

Nästan varje dag ser jag barn som åker fel i bilen,
och det är livsfarligt att dom sitter fel. Det handlar
helt enkelt om liv eller död, men många är bara för
lata eller okunniga när det gäller det här.
Jag kan rätt mycket om bilsäkerhet även fast
våran son inte är född än, för jag har åkt mycket
bil med både Saga och Molly så då ville jag att dom
skulle åka så säkert som möjligt. Jag vill inte riskera
deras liv så för mig var det en självklarhet att
söka efter information, gruppen "bilbarnstolar" på
facebook är helt otrolig för er som känner sig
osäkra. Där får man mycket tips och råd om man är
osäker! Så har ni eller ska ha barn rekommenderar jag
den gruppen, så era barn åker säkert!

Här kommer några snabba enkla tips:
• Barn under 5 år ska åka i en bakåtvänd 
bilbarnstol, kan dom åka länge är det bara
ett plus. Deras nackar är inte gjorda för
att åka framåtvänt och tycker ni det ser 
trångt ut för benen så är det oftast inga
problem. Barn är så viga och så länge barnet
själv inte klagar så är det inga problem.
Hellre brutna ben än en bruten nacke.
• Inga tjocka vinterkläder i bilen, det gäller
även vuxna egentligen. Se bid nedanför.
Ingen internsele i en framåtvänd, använd
vanliga bilbältet istället. Då internsele
i en framåtvänd kan göra mer skada än nytta.
• Och dra alltid åt interselen i en bakåtvänd
stol så hårt du kan. Va inte rädd att du ska
skada barnet för du drar åt för hårt, det är 
inte möjligt. Och inte snurrade bälten!
• Byt till stol nr 2 så fort bebisen kan sitta 
stadigt med stöd, stol nr 2 är säkrare än ett
babyskydd. Så vänta inte för länge.
• Om ni köper begagnat se till att stolen
inte är för gammal! Hålbarheten för ett babyskydd 
är 5-7 år, tänk på att inte köpa ett som är 7 år
gammalt om ni tänkt använda den i bilen.
Och bakåtvända stolar och bältestolar är det 
10 år som gäller. 
• Tänk även på att era äldre barn ska 
sitta i en ordentlig bältestol och ska 
åka i den så länge som h*n kan.
• och se alltid till att airbagen är avstängd
innan ni sätter någon stol i framsätet!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0