17 juli.

Något jag verkligen älskar är verklighetsbaserade filmer.
Oftast handlar det om sorgsna händelser och dödsfall.
 Mina favoriter är Titanic och Pearl Harbor.
Att veta att människor har vart med om den räddslan, all död, all smärta får mig att gråta.
Och undra varför människor kan göra så ( pearl harbor ), hur kan man vilja några så illa att man gör som man gör?
Att veta att dom satt fast i båtarna i flera timmar innan dom druknade får paniken att krypa längs ryggraden.
Att veta att barn ( titanic ) frös ihjäl / druknade bara för att dom inte var tillräckligt "fina" för att komma upp till livbåtarna gör mig förbannad.
 Det var 2 224 personer ombord på båten,  1 514 omkom.
164 st var svenskar.
53 var barn, varav 52 var från " tredje klass".

En av dom yngsta som överlevde var endast 9 veckor gammal !

En svensk som överlevde bodde i min by, lilla Borensberg med ca  1 514 invånare.
Hon avled 1985 , tyvärr 7 år innan jag föddes.

2 402 omkom i Pearl Harbor och 1 282 skadades.
Till skillnad från japanerna som endast förlorade ungefär 65 st.
Tycker det är så fegt att smyga på några som inte ens va aktuellt i kriget.
Tycker även det dummaste dom kunde göra för dom gjorde bara Amerika förbannade.
Och då hjälpte dom Storbritannien o.s.v att vinna kriget mot Hitler. Tack gode gud för det.


Så 7 december ( pearl harbor ) och 14 april ( titanic ) ska ni skänka dom omkomna en tanke.


Från filmerna.
Att Josh Hartnett som är en av mina favoritskådespelare var med gör det bara till en ännu bättre film.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0